Forside ERHVERV Styrelse truer SAS med bødestraf for ikke at refundere passagerer hurtigt nok

Styrelse truer SAS med bødestraf for ikke at refundere passagerer hurtigt nok

SAS forventer først at kunne tilbagebetale refusionskrav fra passagerer efter nytår. Foto: News Øresund

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen truer med at politianmelde SAS, hvis flyselskabet ikke behandler 95.000 danske refusionskrav for aflyste flyafgange. SAS meddeler, at fristen inden den 15. november 2020 ikke kan imødekommes og estimerer, at refusionskrav først kan blive betalt ”ultimo januar 2021”

SAS har en måned til at behandle 95.000 refusionskrav fra danske passagerer. Ellers vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen under Transport og Boligministeriet overveje at politianmelde SAS, hvilket kan resultere i bødestraf på 10.000 til 20.000 danske kr. per passagerer.

Det skriver Danmarks Radio på baggrund aktindsigt i et brev sendt fra SAS til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i slutningen af september.

Selvom EU-regler fastslår, at flypassagerer har ret til at få refusion for aflyste afgange inden for syv dage, har flere SAS-kunder siden foråret ventet på at få refusion og risikerer at vente i længere tid, da SAS først forventer at kunne færdigbehandle alle refusionssager i slutningen af januar 2021.

I september skrev Danmarks Radio, at 9 andre flyselskaber som Ryanair og Norwegian ligesom SAS har fået påbud fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for ikke at tilbagebetale passagerer hurtigt nok.

Per 1. september 2020 havde SAS på verdensplan refusionskrav fra 808.771 passagerer til behandling. Flyselskabet meddeler over for Danmarks Radio, at 1,3 mio. sagskrav er blevet behandlet.

Den danske og svenske stat fik i august EU Kommissions godkendelse til at tilføre SAS 8 mia. danske kr. som led i en kriseplan på grund af coronapandemien.