Obligatoriske førerassistentsystemer forventes at redde over 25.000 liv inden 2038.

Bilede: Leopictures from Pixabay

Nye regler om generel køretøjssikkerhed gælder nu for alle nye motorkøretøjer, der sælges i EU fra 7. juli 2024. Reglerne, som allerede gælder for nye køretøjstyper siden juli 2022, forbedrer færdselssikkerheden ved at indføre en række avancerede førerassistentsystemer for alle nye køretøjer.

Siden 2022, hvor General Safety Regulation begyndte at gælde for nye køretøjstyper, har de nye sikkerhedsforanstaltninger hjulpet med at beskytte passagerer, fodgængere og cyklister bedre i hele EU. De forventes at hjælpe med at redde over 25.000 liv og undgå mindst 140.000 alvorlige skader inden 2038.

Kommissær for det indre marked, Thierry Breton, sagde:

“EU er verdensleder inden for generelle sikkerhedsregler for køretøjer. Vi sikrer, at innovative teknologiløsninger kan bruges til at forbedre sikkerheden på vores veje. Med de generelle sikkerhedsregler, der nu gælder for alle nye motorkøretøjer, vil vi bedre beskytte passagerer, fodgængere og cyklister i hele Europa, samtidig med at vi opretholder EU-industrien’s førerposition inden for førerassistentsystemer.”

Alle nye motorkøretøjer, inklusive biler, varevogne, lastbiler og busser, skal nu integrere intelligente hastighedsassistanceløsninger, kameraer eller sensorer til bakningsregistrering, opmærksomhedsadvarsler ved førertræthed samt nødstopsignaler. Derudover skal biler og varevogne nu være udstyret med vognbaneassistent- og automatisk bremsesystem samt hændelsesdatainstrumenter. For at forhindre bus- eller lastbilkollisioner med fodgængere eller cyklister, kræver disse køretøjer nu teknologier til bedre at genkende potentielle blinde vinkler og integrere advarselssystemer samt have specifikke dæktryksovervågningssystemer.

Se det nye faktablad om General Safety Regulation:  new General Safety Regulation factsheet.