A.P. Møller – Mærsk investerer sammen med hovedaktionæren A.P. Møller Holding i storskalaproduktion af grøn metanol. Det nye fællesejede selskab C2X vil i første omgang bygge fabrikker i Spanien og Egypten, som frem til 2030 vil nå en samlet produktionsvolumen på tre millioner tons grøn metanol om året, skrev virksomheden i en pressemeddelelse torsdag. Samme dag blev Mærsk koncernens og verdens første metanoldrevne containerskib døbt Laura Mærsk i København af Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen, omgivet af Mærsks administrerede direktør Vincent Clerc og Mærsk koncernens bestyrelsesformand og administrerende direktør for A.P. Møller Holding Robert Uggla.
Laura Mærsk er det første af en ordre på omkring 20 nye containerskibe, der kan drives af grøn metanol og vil være en vigtig del af Mærsk koncernens satsning på at blive klimaneutral i 2040. TV2 Kosmopol konstaterer i forbindelse med skibsdåben, at den danske produktion af biometanol fra et kommende Power-to-x-anlæg (metanol produceret af brint fra vindkraft) er blevet forsinket, hvilket betød, at Mærsk i stedet måtte købe biometanol fra et hollandsk firma under jomfrurejsen fra skibsværftet i Sydkorea til København.
Det fælles selskab C2X bygger anlæg til produktion af grøn metanol
Manglen på grøn metanol er også baggrunden for, at A.P. Møller – Mærsk og hovedaktionæren A.P. Møller Holding torsdag udsendte en pressemeddelelse om dannelsen af det fælles selskab C2X, hvor rederiet kommer til at eje 20 procent og holdingselskabet 80 procent. De to første fabrikker, som C2X skal bygge, kommer til at ligge på store skibsruter. I Spanien kommer fabrikken til at ligge i Huelva, tæt på Gibraltarstrædet, og i Egypten har man valgt et sted tæt på Suezkanalen.
– Vi kigger på flere områder, som vi synes er attraktive. Det er Australien, Indien, USA og flere steder i Europa, herunder Skandinavien. Alle disse steder har de rette fundamentale forudsætninger for at understøtte projekter af denne størrelse, siger Brian Davis, nyudnævnt chef for C2X, i et interview med Berlingske.
Han fortæller, at den estimerede produktionsmængde fra de to planlagte anlæg på i alt tre millioner tons grøn metanol om året kan sammenholdes med, at verdensmarkedet for grøn metanol forventes at nå 300 millioner tons i 2050.
Behov av energiomställning i många branscher
– Der er et presserende behov for at skalere produktionen af grøn metanol. C2X er grundlagt for at gøre det muligt at omstille flere udfordrede industrier, som plast-, lim-, tekstil- og brændstofindustrien, siger Robert Uggla, administrerende direktør for A.P. Møller Holding og bestyrelsesformand for Maersk koncernen, i en kommentar til pressemeddelelsen.