Fem måder Europa-Parlamentet vil beskytte onlinespillere på

Image by Tanja Ojakangas from Pixabay

Europa-Parlamentet vil have bedre forbrugerbeskyttelse inden for videospil online samtidig med, at sektorens potentiale fremmes.

Den europæiske videospilssektor vokser hastigt – tal fra industrien skønner, at markedets størrelse i 2021 var på €23,3 mia.

Den 17. januar debatterer MEP’erne en rapport i plenarkammeret, der opfordrer til at harmonisere EU’s regler til at få en bedre beskyttelse af spillerne i den online videospilssektor. Teksten, som de vil stemme om den 18. januar, anerkender også sektorens vigtige potentiale for innovation, vækst eller jobskabelse og foreslår understøttende tiltag.

Sikring af et mere sikkert miljø for spillere

Addressering af problematiske købspraktisser

Computerspil kan få spillerne til at købe “byttekasser“: bundter af tilfældige virtuelle genstande, der skal hjælpe spillerne til at rykke frem i et spil. Da spillerne bruger rigtige penge, kan det have negative psykologiske og finansielle konsekvenser at have uønskede og ukontrollerede køb.

Parlamentet opfordrer Kommissionen til at analysere, hvordan byttekasser sælges såvel som de nødvendige skridt til at få en fælles europæisk tilgang til at beskytte forbrugerne.

MEP’erne advarer også imod „guldavling“, hvor brugerne køber spillets valuta for senere at sælge det for rigtige penge. Genstande, som er vundet i spillet og hele spilkonti kan blive byttet, solgt eller spillet om med rigtige penge, hvilket går imod spilleudgivelsens vilkår og betingelser.

Disse praktisser kan være forbundet med hvidvaskning af penge, tvangsarbejde og udnyttelse af børn i udviklingslande, og derfor opfordrer Parlamentet de nationale myndigheder til at sætte en stopper for dem.

Lettere at afmelde

MEP’ere understreger, at det, at afmelde et abonnement til et videospil online, skal kunne gøres så let som at tilmelde sig dem og siger, at automatiske fornyelser kan være problematiske, hvis de fortsætter på ubestemt tid mod forbrugerens intentioner.

Retur- og tilbagebetalingspolitikken skal leve op til EU’s forbrugerlovgivning, da forbrugerne skal have de samme rettigheder til at sende en vare tilbage og bede om at få pengene retur som ved personlige køb i fysiske butikker.

Bedre beskyttelse af børn

Parlamentet vil sikre, at børn beskyttes bedre mod potentielle problematikker ved onlinevideospil og målrettet reklame.

Det opfordrer til, at forældre får bedre online værktøjer i tråd med det tværeuropæiske spilleinformationssystem (PEGI), der vil gøre det muligt for forældre at få mere kontrol over deres børns spillevaner og f.eks. bedre overvåge spilletiden og de penge, deres børn bruger på videospil.

I betragtning af den potentielle negative påvirkning, videospil kan have for den mentale sundhed, ønsker MEP’erne, at spildesignerne undgår at skabe manipulative spildesign,der kan føre til spilleafhængighed, isolation og cyberchikane.

Mere sikkerhed for sårbare grupper

Til at sikre en bedre beskyttelse af sårbare grupper bør forbrugerne få al den nødvendige og tilgængelige information fra start. Det skal hjælpe dem til at træffe informerede beslutninger om eventuelle køb.

Parlamentet forlanger også, at det online videospilsdesign forsøger at være inklusivt og tilgængeligt.

Bedre efterlevelse af databeskyttelsesreglerne

Online videospil skal beskytte brugernes data endnu bedre i tråd med kravene i den Generelle Databeskyttelsesregulering, siger MEP’erne i deres rapport.

Støtte til den online spillesektor

Den online videospilssektor er i vækst og bidrager til den digitale omstilling i EU. Mange bruger de online videospil ikke kun som en fritidsaktivitet, men også til mentale øvelser. Spillene kan være brugbare til undervisning.

Kommissionen har fremlagt den ‘Europæiske videospilsstrategi’ til at støtte mere end 90.000 direkte job i industrien i Europa. Da sektoren er i hastig vækst skal de økonomiske, sociale, uddannelsesmæssige, kulturelle og innovative aspekter af videospil tages i betragtning.

Til at fejre det sektoren har opnået, ønsker Parlamentet at etablere en årlig EU-onlinevideospilspris.

MEP’erne roser også forskningsprojektet ‘EU Kids Online’, der forsøger at indsamle data på tværs af Europa om børns erfaringer med online videospil. MEP’erne opfordrer til at få flere EU-midler til det og lignende projekter.

KILDEEuropa-Parlamentet
Tidligere artikelHøjeste antal konkurser i Danmark i 12 år – Stigende antal konkursbegæringer i løbet af efteråret i Sverige
Næste artikelTrafikverket undersøger en særskilt plads til grænsekontrol af tog ved Øresundsbroens betalingsanlæg i Malmø – kan kræve en regeringsbeslutning fra Sverige og Danmark