Øresundsregionen, som omfatter Skåne og Danmark, står over for store udfordringer med at tackle manglen på kvalificerede pædagoger og førskolelærere. Nye analyser fremhæver problemets omfang og foreslår mulige løsninger for at sikre kvaliteten i uddannelse og omsorg.
Manglen på kvalificeret personale inden for uddannelsessektoren er et fælles problem i Øresundsregionen, der påvirker kvaliteten af både uddannelse og omsorg i Skåne, Sverige og i Danmark. Forskellene mellem de to uddannelsessystemer og lokale forhold gør det udfordrende at finde en ensartet løsning.
Udfordringer i Skåne: Store forskelle mellem kommuner
Ifølge Sveriges Lärare mangler i gennemsnit 38 % af personalet i Skånes førskoler en relevant uddannelse som førskolelærer. Tallene varierer markant mellem kommunerne. I Båstad har 83 % af personalet en førskolelæreruddannelse, mens det i Malmö kun gælder 45 %. Disse forskelle skaber uligheder i kvaliteten af undervisningen for børn i regionen.
For at nå et minimumsniveau, hvor mindst to tredjedele af personalet er kvalificerede, har Skåne behov for cirka 3.100 ekstra førskolelærere. Dette anses for at være en nødvendighed for at sikre en ligeværdig uddannelse.
Danmark: Et stigende behov for pædagoger
I Danmark viser analyser fra BUPL og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at landet skal rekruttere yderligere 5.800 pædagoger inden 2035 for at genoprette andelen af kvalificeret personale til 60 %. I dag er andelen nede på 52 %, en nedgang fra 60 % i 2014.
Selvom Danmarks Finansministerium peger på, at et faldende fødselstal kan reducere efterspørgslen, advarer BUPL om, at manglen på kvalificeret personale stadig er kritisk. Organisationen anbefaler forbedringer af arbejdsvilkår og en øget indsats for at tiltrække studerende til pædagoguddannelserne.
Uddannelsessystemer og specialisering
I Danmark varer pædagoguddannelsen 3,5 år og inkluderer både teoretisk undervisning og 59 ugers praktik. Institutioner som Københavns Professionshøjskole (KP) tilbyder specialiseringsmuligheder inden for forskellige områder.
I Sverige er uddannelsen til førskolelærer tilsvarende, men rollen er mere specifikt rettet mod småbørnsundervisning. Forskellene mellem de to uddannelsessystemer skaber udfordringer for det grænseoverskridende samarbejde i Øresundsregionen.
Fælles løsninger for regionen
For at tackle disse udfordringer skal Øresundsregionen udvikle strategier, der både tager hensyn til lokale og fælles behov. Forslag inkluderer:
- Øgede investeringer i uddannelse og efteruddannelse af pædagoger og førskolelærere.
- Forbedrede arbejdsvilkår for at tiltrække og fastholde kvalificeret personale.
- Øget samarbejde mellem Skåne og Danmark for at dele ressourcer og bedste praksis.
Manglen på pædagoger og førskolelærere er en kompleks udfordring, der påvirker regionens langsigtede udvikling. Gennem koordinerede indsatser kan Øresundsregionen skabe et mere bæredygtigt og ligeværdigt uddannelsessystem for alle børn og unge.
Källor: Sveriges Lärare, BUPL – Pressemeddelelse om pædagogmangel, AE-BUPL Fremskrivning af det pædagogiske arbejdsmarked, Københavns Professionshøjskole – Pædagoguddannelsen, Folketingets arkiv – Svar på spørgsmål om pædagogmangel .