Tidligere adm. direktør: Det danske-svenske kulturmix giver et spændende udgangspunkt for virksomheder

Johan Röstin, tidligere adm. direktør i hhv. CMP og senest ForSea, mener, at blande dansk og svensk kultur er positivt for udvikling og innovation. Foto: ForSea

Johan Röstin har med tidligere nøglepositioner inden for infrastruktur i Øresundsregionen, nemlig som tidligere adm. direktør i Copenhagen Malmö Port og senest ForSea, lang erfaring med det dansk-svenske arbejde. Han ser de danske og svenske kulturelle forskelle som positivt for innovation og udvikling, da det giver helt andre perspektiver, og netop disse blandede perspektiver har også været afgørende for havnebranchen rundt om i verden. Samtidigt ser han udfordringer i, at København er en hovedstad, mens Malmø er en provinsby.

For Johan Röstin strækker arbejdet i Øresundsregionen sig langt tilbage i tiden. Siden 1998 har han arbejdet i både danske og svenske virksomheder, bl.a. SAS Cargo Group og Schenker AB, og derfor er der ikke noget mærkeligt i, at han de sidste 11 år har siddet som adm. direktør i henholdsvis Copenhagen Malmö Port (CMP) og ForSea – to virksomheder, som forbinder Danmark og Sverige.

I hans tre år i ForSea, færgerederiet som sejler mellem Helsingør og Helsingborg, har Johan Röstin skabt et nyt brand, arbejdet med at styrke organisationen og fortsat arbejdet med at lancere en mere grøn profil med bl.a. batteridrevne færger.

I CMP har han bl.a. været med til at bygge en ny havn i Malmø samt et nyt krydstogsanlæg i København, som da, ifølge Johan Röstin, også har været medvirkende til en stor stigning i antallet af krydstogtsskibe, turister og arbejdspladser i regionen. Han mener især, at det er positivt, at Danmark og Sverige kan udvikle sammen.

– Blandede kulturer, åbne sind og respekt for forskelligheder er det, som er fantastisk. For vi svenskere og danskere forstår hinanden, men vi er helt forskellige i vores måde at ræsonnere, hvilket jeg oplever som vældigt positivt. For vi kan udvikle sammen, og det indebærer ikke, at den ene har mere ret end den anden, bare fordi man har forskellige perspektiver på ting – og forskellige udgangspunkter. Det tænker jeg er spændende, siger Johan Röstin.

Med henvisning til den nye havn i Malmø og det nye krydstogtsanlæg i København fortsætter han:

– Det gjorde, at Copenhagen Malmö Port havde et vældigt udgangspunkt for at blande to forskellige kulturer. Der er en provinsby, Malmø, og en hovedstad, København, med helt forskellige syn på, hvordan en havn skal fungere. Man fik derved åbnet en spændende virksomhed, som er ”one of a kind” i verden og har været model for havnebranchen i hele verden. Det er fantastisk, fortæller han.

I de seneste måneder er regionen, ligesom resten af verden, blevet påvirket af coronapandemien, som blandt andet har mindsket indtægterne for ForSea og CMP i og med, at antallet af færgerejsende og krydstogtsturister er faldet. Foto: CMP – Dennis Rosenfeldt

Man etablerede på baggrund af politiske beslutninger Copenhagen Malmö Port i 2001 som direkte kobling til, at Øresundsbroen blev bygget og derved de nye muligheder for transport og logistik. Broens tilblivelse har været med til at øge det fri arbejdsmarked mellem Danmark og Sverige, men ifølge Johan Röstin står Øresundsregionen stadig i dag over for udfordringer og grænsehindringer, som gør, at det fri arbejdsmarked alligevel ikke synes så frit, som det kunne have været efter broens åbning.

– Jeg tror, at vi har barrierer i form af beskatning mellem forskellige lande. Vi har barrierer, hvis du skal være sygeplejerske eller læge i Danmark eller Sverige, skal du have et certifikat, og vi bedømmer certifikater helt forskelligt, forklarer han.

Den største udfordring, ser han i, at regionen er forbundet af en hovedstad på den danske side og en provinsby på den svenske side. Han forklarer dertil, at de danske politikere og Folketinget sidder i København og træffer beslutninger, mens det i Sverige sker langt fra regionen, nemlig i Stockholm. Det er et problem, fordi politikerne i Stockholm, ifølge Johan Röstin, ikke er interesserede i at tage beslutninger, som vedrører Øresundregionen.

På trods af det, mener han, at Øresundsregionen står stærkt og har et godt grundlag for det fri arbejdsmarked med Kastrup som centrum for en stærk infrastruktur, megen forskning, mange hovedkontorer for globale virksomheder samt gode universiteter. Og dette skal regionen fortsætte med for at tiltrække kompetencer og samtidigt gøre regionen endnu mere attraktiv.

News Øresund – Camilla Neve Lieknins

Annonce