Sommerferien står for døren, og vi vil bare slappe af på vores ferie. Men hvad hvis noget går galt? EU’s regler på passagerområdet er der for at hjælpe.
På ferien kan der allerede opstå en del problemer, når man skal fra et punkt til et andet; med uventede forsinkelser, aflysninger og mistet bagage.
Derfor har Europa-Parlamentet indført nogle regler, som transport- og rejseselskaberne skal overholde. I tilfælde af problemer, er de f.eks. forpligtigede til at sørge for måltider og ophold og i andre tilfælde også en kompensation på op til 600 euro. EU-lovgivningen garanterer også, at passagerer med mindsket mobilitet har ret til at få assistance.
Flypassagernes rettigheder
Flypassagerers rettigheder gælder under visse omstændigheder f.eks. hvis flyet flyver inden for EU, eller det forlader EU til fordel for et ikke-EU land.
Hvis du nægtes ombordstigning skal luftfartselskabet sørge for gratis assistance herunder forfriskninger, mad og ophold. Luftfartsselskabet skal også tilbyde valget mellem tilbagebetaling eller en omrejse. Passagerer, der nægtes ombordstigning, har derudover ret yderligere op til €600 i kompensation. Beløbet afhænger af distancen for det planlagte fly.
Flyrejse ≤ 1.500 km | Flyrejse 1.500-3.500km Flyrejse EU ≥ 1.500 km | Flyrejse ≥ 3.500 |
250 euro | 400 euro | 600 euro |
Hvis dit fly er aflyst, har du ret til assistance såvel som kompensation, omrejse eller tilbagebetaling. I tilfælde af forsinkelse afhænger det af varigheden for forsinkelsen og rejsedistancen.
Togpassagerrettigheder
EU’s regler for togpassagerer gælder, når du rejser med tog inden for EU. Hvis dit tog er aflyst eller forsinket, skal operatøren give dig information om situation i realtid og give information om dine rettigheder og forpligtelser. Afhængigt af omstændighederne har du ret til assistance i form af måltider og forfriskninger, betalt ophold og kompensation.
Find ud af hvordan Parlamentet ønsker at styrke togpassagerrettighederne.
Buspassagerrettigheder
Passagerrettighederne gælder for almindelige langdistancebusrejser, der begynder og slutter i et EU-land. I tilfælde af en aflysning eller forsinkelse kan du have ret til måltider og betalt ophold.
Skibspassagerrettigheder
Reglerne gælder normalt for færger og krydstogtskibe (på søer og floder), hvis din rejse begynder og slutter i en EU-havn. Hvis sejladsen var aflyst eller forsinket, kan du have ret til assistance i form af måltider eller betalt ophold. Hvis din ankomst er forsinket mere end en time, har du ret til kompensation.
Mere detaljeret information om passagernes rettigheder for al transport er tilgængeligt på denne hjemmeside.