København får landstrømsanlæg til kydstogtskibe

To af Norwegian Cruise Lines krydstogtskibe havde midlertidigt lagt til ved krydstogtterminalen i Nordhavn under coronapandemien. I 2017-2019 kom der gennemsnitligt 340 krydstogtskibe til København om året. I år har 103 skibe anmodet om at anløbe. Nu skal der etableres en landstrømsanlæg for at kunne tilbyde strøm til krydstogtskibene. Foto: News Øresund - Johan Wessman Under coronakrisen har krydstogtturismen været lukket ned, men nu er de to første krydstogtskibe for i år anløbet Københavns Havn. Inden coronapandemien kom der omkring 340 krydstogtskibe til København om året. I år har 103 skibe anmodet om at anløbe, men endnu er det usikkert, hvor mange som får lov til at lægge til. Skibene som ligger til i havnen forårsager luftforurening og CO2-udslip og det er et af punkterne, som det grønne partnerskab mellem Copenhagen Malmö Port (CMP), Københavns Kommune og By & Havn arbejder for at forbedre, skriver By & Havn i en pressemeddelelse. Nu skal By & Havn være byggeherre på projekt med landstrømsanlæg og går i gang med at undersøge hvordan, der kan trækkes strømkabler til havnen for at give strøm til skibene ved anløb til Langelinie og Oceankajen i Nordhavn. Det er ikke alle skibe som kan tage imod strøm fra kajen, men det forventes at mere end halvdelen af krydstogtskibene vil kunne tage imod landstrøm i de kommende år. Allerede senere i sommer ventes DFDS-færgerne, som sejler mellem København og Oslo, at kunne få landstrøm i havnen. (News Øresund) LÆS OGSÅ: Øresundsspørgsmål, grænser og grønne løsninger blev debatteret på FolkemødetTILMELD DIG NYHEDSBREVET PRENUMERERA

Under coronakrisen har krydstogtturismen været lukket ned, men nu er de to første krydstogtskibe for i år anløbet Københavns Havn. Inden coronapandemien kom der omkring 340 krydstogtskibe til København om året. I år har 103 skibe anmodet om at anløbe, men endnu er det usikkert, hvor mange som får lov til at lægge til. Skibene som ligger til i havnen forårsager luftforurening og CO2-udslip og det er et af punkterne, som det grønne partnerskab mellem Copenhagen Malmö Port (CMP), Københavns Kommune og By & Havn arbejder for at forbedre, skriver By & Havn i en pressemeddelelse. Nu skal By & Havn være byggeherre på projekt med landstrømsanlæg og går i gang med at undersøge hvordan, der kan trækkes strømkabler til havnen for at give strøm til skibene ved anløb til Langelinie og Oceankajen i Nordhavn. Det er ikke alle skibe som kan tage imod strøm fra kajen, men det forventes at mere end halvdelen af krydstogtskibene vil kunne tage imod landstrøm i de kommende år.
Allerede senere i sommer ventes DFDS-færgerne, som sejler mellem København og Oslo, at kunne få landstrøm i havnen.

Tidligere artikelNye regler skal gøre det lettere for EU’s ombudsmand at servicere europæerne
Næste artikelHelsingborg og Region Skåne: HH-forbindelsen kan bygges billigere