Hvorfor vil EU regulere platformøkonomien?

Image by Gerd Altmann from Pixabay.

Platformøkonomien har sine fordele, men også risici. Læs hvilke problemstillinger EU ønsker at løse med nye regler og de løsninger, som MEP’erne har foreslået.

De seneste 20 år har der været en ekstraordinær udvikling i verden online med udviklingen af nye teknologier, virksomheder, nye arbejdsmetoder, shopping, booking og ordre på mad og transport. E-handelsdirektivet, der er hjørnestenen i det digitale indre marked, blev vedtaget i 2000, da platforme som Amazon, Google, Booking.com kun lige var begyndt, og Facebook, Airbnb og Instagram fandtes ikke engang.

EU’s lovgivning bliver nødt til at følge med udviklingen online, og det er derfor, EU arbejder på ny lovgivning kaldet akten om digitale tjenester (DSA), der vil fastlægge retningslinjer for det nye landskab online, inklusiv onlineplatforme, til at sikre et bedre, mere sikkert digitalt miljø for brugere og selskaber i hele EU.

Platformøkonomien vigtig for økonomien

En af de mest betydningsfulde udviklinger de seneste 20 år er stigningen i antallet af platforme online. De inkluderer markedspladser online, sociale medier, app stores, prissammenligningssider såvel som søgemaskiner, og det er nu svært at forestille sig et liv uden dem.

Ved at gøre handlen på tværs af grænserne i EU og udenfor lettere, har disse platforme givet forbrugerne kæmpe fordele og også øget virksomhedernes forretningsmuligheder. Ifølge Europa-Kommissionen sælger en million virksomheder i EU nu online via onlineplatforme, og mere end 50% af de små og mellemstore virksomheder sælger på tværs af grænserne via markedspladser online.

Problemstillinger for onlineplatform som EU vil regulere

Nye muligheder giver også nye risici. Europæiske forbrugere har været eksponeret imod en lang række ulovlige varer, aktiviteter og produkter, mens virksomheder online kæmper på et marked domineret af større platforme. At forbinde mange virksomheder med mange forbrugere gennem deres tjenester og adgang til data giver de store platforme mulighed for at kontrollere og sætte standarden for vigtige områder af den digitale økonomi. EU ønsker at genvinde initiativet ved at forme disse områder på EU-niveau og sætte standarden for resten af verden.

Hvordan vil MEP’erne adressere disse problemer?

Medlemmerne af udvalget for det Indre marked og Forbrugerbeskyttelse har understreget deres prioriteter for, hvordan DSA’en skal se ud for at forbedre det indre marked
● Den skal gælde for alle EU-virksomheder; selskaber der er etableret udenfor EU, men sælger til de europæiske forbrugere; og for alle digitale tjenester, ikke kun platformene online.
● Forbrugerne skal kunne være lige sikre, når de handler online, som når de handler i ‘traditionelle’ butikker – hvad der er ulovligt offline skal også være det online og platforme skal øge indsatsen til at tackle handlende, der sælger falske eller farlige produkter.
● Introducering af “kend din kunde”-reglen, der kræver, at platformene tjekker og stopper selskaber, der snyder, og sælger farlige produkter eller spreder misinformation.
● Forbrugere skal have retten til at blive informeret, hvis en tjeneste bruger kunstig intelligens og får mere kontrol og retten til opt-out, mens målrettede reklamer skal reguleres bedre.
● DSA’en skal gøre det lettere for nye virksomheder at komme ind på markedet ved at tackle ikke-konkurrencedygtige situationer skabt af de store digitale spillere, der lige nu bestemmer reglerne for deres brugere og konkurrenter.
● Reglerne skal give klarhed og retningslinjer omkring, hvordan man skal tackle ulovlig og skadeligt indhold online.

Baggrund og næste skridt

I januar annoncerede Kommissionen sine planer til at fremlægge forslag til den nye DSA i fjerde kvartal i år til at skabe ‘Et Europa, der er klar til den digitale tidsalder‘. Tre parlamentsudvalg (udvalget for det Indre marked og Forbrugerbeskyttelse, Retsudvalget og udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender) har forberedt rapporter med anbefalinger til Kommissionen angående forskellige aspekter af DSA’en. Rapporterne vil blive debatteret og stemt om ved Parlamentets plenarforsamling 19.-22. oktober.

Digitala molntjänster