Forskellige regler gør det vanskeligt at harmonisere billetsystemer over Sundet

Rejsende mangler et fælles søgesystem til rejser over Sundet. Foto: News Øresund

Bedre overførsel af trafikinformation mellem Skånetrafiken og DSB forventes, men at skabe et sammenhængende billetsystem i Øresundsregionen ville være vanskeligt. Det fremgik af et seminar arrangeret af interreg-projektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen” i denne uge.

Både hos danske DSB og svenske Skånetrafiken er de i gang med at gøre det lettere for rejsende at rejse mellem landene. Den, der er kommet længst, er Skånetrafiken, hvor kunderne ifølge salgschef Camilla Bunke kan købe billetter til stort set hele den danske side af Øresundsregionen.

– Vi venter nu spændt på, at det også fungerer i den anden retning, sagde hun under seminaret.

DSB har indtil videre prioriteret intern dansk trafik, da den er betydeligt mere omfattende, men ønsker nu også at gøre det lettere for Øresundsrejsende, som der bliver flere og flere af, sagde Aske Mastrup Wieth-Knudsen, underdirektør hos DSB.

– Vi mangler på billetsiden og den digitale side. At vi i Danmark ikke har så fin app som I har på Skånetrafiken er ikke helt optimalt. Vi skal længere med mobilen, sagde han.

Operatørerne sigter også mod at være bedre i stand til at udveksle trafikinformation med hinanden, så kunderne får de samme oplysninger, uanset hvilken app de bruger. Forudsætningerne findes, fordi både Skånetrafiken og DSB er villige til at dele informationen, men indtil videre mangler en fungerende teknisk løsning.

– Vi prøver at få de danske og svenske kommunikationssystemer til at fungere sammen, men det er svært, sagde Patrik Engfors, pris- og forretningsansvarlig hos Skånetrafiken.

Ud over de tekniske vanskeligheder er der også mange andre forskelle mellem de svenske og danske billetsystemer. Det handler om alt fra forskellige aldersgrænser for, hvornår en person regnes i kategorierne ungdom eller voksen, og spørgsmålet om en hund, der rejser gratis med Skånetrafiken, men skal have en billet i DSB’s tog, til forskellige regler for kompensation for forsinkelser. En anden forskel er, at Skånetrafikens månedlige billet kan lånes, mens DSB’s ækvivalent er personlig. Disse forskelle gør det endnu sværere at harmonisere billetsystemerne, sagde Camilla Bunke fra Skånetrafiken.

– Man kan sandsynligvis løse det meste af det tekniske, men det er vanskeligere at enes om forretningsregler og billetsortimentet. Der er et stort udvalg af forskellige billettyper, sagde hun.

Fakta: Interreg-projektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen”

– Målet med projektet er at “fremme tilgængeligheden af ​​bæredygtige transportformer i Greater Copemhagen og styrke regionen som et knudepunkt i det trans-europæiske transportnet TEN-T”.
– Deltagare er Region Skåne (lead partner), Region Hovedstaden (koordinerende partner), Region Sjælland, Helsingør Kommune, Københavns Kommune, Malmö stad, Helsingborgs stad, Kristianstads kommun, Aalborg Universitet og Lunds universitet.
– Projektet løber fra 2018 til 2021 og har et budget på godt 3 mio. EUR.

Annonce