Lavt uddannede forældre bliver diskrimineret i skolevalg

Kilde: Pixabay

Højtuddannede forældre og forældre med svenske navne får bedre respons, når de kontakter skoler for at få information inden skolevalget. Det viser en ny undersøgelse fra Uppsala Universitet, hvor 3.430 folkeskoler blev kontaktet via e-mail, af en fiktiv forælder, der gerne ville vide mere om den pågældende skole. Forælderen oplyste om sit navn og erhverv. Dette er et af de største diskriminationseksperimenter udført i Sverige.

– Højtuddannede forældre fik mere venlige og imødekommende svar. De fik oftere besked om, at der var plads på skolen, og de fik mere positiv information om skolens karakteristika. Resultaterne viser, at alle forældre fra forskellige socioøkonomiske grupper ikke har de samme forudsætninger i skolevalget, siger Jonas Larsson Taghizadeh, forsker i statskundskab ved Uppsala Universitet og den person, der har lavet undersøgelsen.

Undersøgelsen blev gennemført som et stort felteksperiment, hvor forskeren mailede i alt 3.430 folkeskoler. Eksperimentet omfattede næsten alle skoler i Sverige og er et af de største diskriminationseksperimenter udført i Sverige. Undersøgelsen havde fokus på forældre, der var interesserede i at anbringe deres barn på den pågældende skole, og som stillede spørgsmål til skolens profil, køtid og hvordan ansøgningsprocessen så ud. Mailen var underskrevet af en fiktiv forælder, som i mailen oplyste om sit navn og erhverv. Forældregruppen var opdelt i lavt uddannede forældre, i e-mail-hjælpesygeplejerskerne, og højtuddannede forældre, i e-tandlægen. Der er også en gruppeopdeling mellem forældre med svensk-klingende og arabisk-klingende navne.

Ikke den samme information

De mere socioøkonomisk stærke forældre fik mere opmuntring fra skolen til at søge ind på den pågældende skole, ved at få mere information om ledige skolepladser og information om skolens positive kvaliteter. De mere socioøkonomisk svage forældre var mindre tilbøjelige til at modtage den samme information. De fik mindre venlige og imødekommende svar, hvilket potentielt mindsker sandsynligheden for, at de stiller flere spørgsmål til skolen

Med hensyn til om forældrene overhovedet fik svar på mailen og på deres tre spørgsmål, var der kun små forskelle mellem højtuddannede og lavt uddannede forældre. Det samme gælder mellem forældre med svensk-klingende og arabisk-klingende navne.

Jonas Larsson Taghizadeh
Jonas Larsson Taghizadeh er forsker i statskundskab
. Foto: Mikael Wallerstedt

– Det er vigtig viden. Socioøkonomisk diskrimination diskuteres meget sjældent i den offentlige debat, og den indgår heller ikke blandt diskriminationsgrundene. Denne form for diskrimination er heller ikke blevet undersøgt i særlig grad. På trods af dette viser min undersøgelse, at der forekommer socioøkonomisk diskrimination i den svenske skole med potentielt store negative konsekvenser både for den enkelte og for skolesystemets mulighed for at tilbyde alle børn lige uddannelse, siger Jonas Larsson Taghizadeh.

Kilde: Uppsala universitet / Elin Bäckström