Malmø planlægger at lade Øresundsmetroen vokse ind i byen

INFRASTRUKTURMalmø planlægger at lade Øresundsmetroen vokse ind i byenPubliseret 13 februar, 2020 Ved at forbinde Malmø med Københavns Metrosystem skabes en ny pendlingsmulighed med en rejsetid over Øresund på 20 minuter, och afgange hvert 90. sekund i myldretiden. Foto: News Øresund

Malmø tager debatten om en Øresundsmetro et skridt videre og undersøger hvordan flere underjordiske stationer kan bygges i byen. Onsdagbesluttede kommunalbestyrelsen at undersøge et metrosystem i Malmø.

Til efteråret er København og Malmø færdige med den fjerde udredningsfase af en metrotunnel mellembyerne, Øresundsmetron. Ved at forbinde Malmø med Københavns Metrosystem skabes en ny pendlingsmulighed med en rejsetid over Øresund på 20 minuter, och afgange hvert 90. sekund i myldretiden. I Malmø planlægges to stationer i Västra hamnen/Dockan og en ved Malmø Centralstation.

Men nu ønsker Malmös politikere at tage planerne for en Øresundsmetro et skridt videre.Kommunalbestyrelsen besluttese onsdag at inlede en undersøgelse af en yderligere udbygning af Metroen i  Malmø. Repræsentanter for Malmø har tidligere nævnt Värnhemstorget og Södervärn som to tænkbarestationer for Øresundsmetroen.

– Med Øresundsmetro forbinder vi Malmø og Skåne yderligere med København og Sjælland på en måde, så vores arbejdsmarkedsregion vokser med svarende til et helt Stockholm. Med metroen kan yderligere 1 million mennesker komme til eller fra arbejde inden for en time. Det betyder meget for de virksomheder, der har behov for at rekruttere, og for alle, der får en lettere hverdag. Derudover vil Sverige med metroen have muligheden for at transportere flere varer på Øresundsbroen, der lettes for de daglige pendler. Metroen er således god for både befolkningen, klimaet og den svenske eksportindustri og vækst, siger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), borgmester for Malmø, i en kommentar.

Beslutningen om en Øresundsmetro skal koordineres med Københavns planer for en fortsat udvidelse af Metroen. Den nye Cityring, der åbnede i efteråret, er allerede blevet en succes med flere passagerer end forventet. Derudover forventes Femern Bælt-tunnelen i 2028 at blive indviet, og det forventes at skabe en øget trafikstrøm over Øresundsbroen, og der pågår derfor undersøgelser af en Øresundsmetro samt en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør for at aflaste Øresundsbroen. (News Øresund)